Felmeddelande

Har du satt i ditt SIM-kort från oss, slagit på telefonen och möts av meddelanden som SIM ogiltigt, SIM not registered, Ange nätverkskoden eller liknande på displayen? Då är telefonen troligtvis operatörslåst. 

Kontakta din gamla operatör, återförsäljaren eller tillverkaren för att låsa upp telefonen. Tänk på att det inte är ovanligt att upplåsningar av mobiler går fel.

Om du har full täckning på mobilen men ändå till exempel inte kommer ut på internet bör du börja med att slå på telefonens flygplansläge och slå sedan av det igen. Hjälper inte det starta om din mobiltelefon. Får du inget resultat efter omstart testa även ditt SIM-kort i en annan telefon för att kontrollera att felet inte ligger i telefonen.


Problemet uppstod plötsligt

  • Starta om telefonen 
  • Kontrollera om det finns någon driftstörning på vår Driftinformationssida 
  • Kontrollera täckningskartan om det är dålig täckning där du befinner dig nu
  • Något kanske stör mottagningen? Testa att använda telefonen på en annan plats, gärna utomhus. Tänk på att byggnader med tjocka stenväggar eller metall på utsidan, samt bebyggelse och geografisk struktur som träd, höjder, vatten m.m. kan försämra täckningen på en viss plats.
  • Testa att söka efter nätverket manuellt. Det gör du beroende på vilken telefon du använder, men oftast gör du det under Inställningar - Nätverk / Operatör. För ytterligare hjälp om hur du gör det, se telefonens användarmanual eller kontakta tillverkaren. 
  • Testa ditt SIM-kort i en annan telefon och se om samma problem uppstår. Gör det inte det ligger felet troligtvis i din mobiltelefon.

Felanmälan

Fungerar det inte ska du göra en felanmälan.
Det gör du via Mina Sidor. Du laddar snabbt ner appen Universal Telecom Mina Sidor på Google Play eller AppStore.

Lycka till! 

Did this answer your question?