Här finns en checklista på vad du kan göra: 

  • Starta om telefonen 
  • Kontrollera om det finns någon driftstörning på vår Driftinformationssida 
  • Kontrollera täckningskartan om det är dålig täckning där du befinner dig nu
  • Kontrollera att Nätverksläge är GSM/WCDMA/automatiskt.
  • Kontrollera så att ”Använd endast 2G-nätverk” inte är förvalt. 
  • Kontrollera att 3G/4G är påslaget och att mobildata är aktiverat på telefonen
  • Prova att återställa surf-/MMS-inställningarna:

iPhone

Inställningar > Allmänt > Mobilnät > Mobilt datanätverk > Nollställ/Återställ inställningar
Starta om mobilen, när mobilen startat om är det klart. För ytterligare hjälp med mobiltelefonens inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till återförsäljaren.

Android

Inställningar >> Trådlöst och nätverk >> Mobila nätverk >> Åtkomstpunktsnamn >> Återställ till standard  Starta om mobilen, när mobilen startat om är det klart För ytterligare hjälp med mobiltelefonens inställningar, se telefonens användarmanual eller vänd dig till återförsäljaren.

  • Din mobil fungerar med ett APN (åtkomstpunktsnamn) som innehåller inställningar för både surf och MMS. Vi rekommenderar dock att ha två separata APN för surf och MMS. Finns det någon meny inne i telefonens inställningar för att återställa eller hämta inställningar automatiskt så välj gärna den. 

Om detta inte finns ska följande två APN skapas och vid behov aktiveras. Kontrollera att dina surf- och MMS-inställningar är som nedan och om inte, uppdatera dem enligt följande:

SURF:

Namn: Telenor mobilsurf

APN: services.telenor.se

Proxy: Ej inställt

Port:Ej inställt

Användarnamn: Ej inställt

Lösenord:Ej inställt

Server: Ej inställt

MCC:240

MNC: 08

Autentiseringstyp:PAP

APN-typ:Default,supl

APN-protokoll:IPv4

APN-protokoll vid roaming:IPv4


MMS:

Namn: Telenor MMS

APN: services.telenor.se

MMSC: http://mms

MMS-Proxy: 172.30.253.241

MMS-Port:8799

MCC:240

MNC: 08

Autentiseringstyp: Ej inställt

APN-typ: mms

APN-protokoll:IPv4

APN-protokoll vid roaming:IPv4

Protokoll:http

Maximal storlek: 600 kb

MMS nerladdning vid roaming: Manual

Giltighetstid: Maximum


Omstart av mobil behövs efter att du sparat ovan inställningar.

  • Hjälpte inte ovan, testa ditt SIM-kort i en annan mobiltelefon och kontrollera om samma felet uppstår. 

Felanmälan

Fungerar det inte ska du göra en felanmälan.
Det gör du via Mina Sidor. Du laddar snabbt ner appen Universal Telecom Mina Sidor på Google Play eller AppStore.

Lycka till! 

Did this answer your question?