Det finns många alternativ i stället för att säga upp din tjänst. Kanske vill du i stället överlåta den till någon som vill ta över tjänsten?
Ska du flytta kan du med största sannolikhet flytta med dig tjänsten till din nya adress.

Det kanske är så att du har tilläggstjänster som gör att totalpriset blir högre än du hade förväntat dig? I så fall kan du enkelt logga in på Mina Sidor och välja vilka tilläggstjänster du egentligen behöver och vilka du vill plocka bort.
Samma sak med prisplaner, och olika hastigheter på ditt bredband. Du ska såklart inte betala mer än du behöver och det finns alltid möjlighet att kontakta oss för råd och tips om hur du kan komma ned i kostnad och lägga om ditt abonnemang så det passar ditt användande bättre!

Överlåtelse

Om du har bredband via fiber* kan du enkelt överlåta din tjänst till någon annan.
Fyll i en överlåtelseblankett som ska undertecknas av både dig och den som ska överta betalningsansvaret för abonnemanget.
När vi har fått in blanketten genomförs överlåtelsen vid närmst kommande månadsskifte.
Har du frågor kring detta når du oss enkelt via Mina Sidor  eller vår chatt. 

Flytt

Ska du flytta? Då hittar du allt du behöver veta här

Frysning av tjänst

Du kan endast frysa ditt bredband om det går via fibernätet. Vi erbjuder frysning under upp till 6 månader mot en mindre frysningsavgift.
Läs mer här för att få veta allt om hur du fryser ditt bredband via fibernätet. 

Om du trots allt vill göra en uppsägning

Vi tar i första hand emot uppsägningar via Mina Sidor, i första hand av säkerhetsskäl.
När du registrerar uppsägningen via Mina Sidor kan du dessutom i lugn och ro bestämma vilket datum tjänsten ska avslutas, om en ny operatör ska ta över ditt telefonnummer, eller om du bara vill avsluta tilläggstjänster eller en av flera tjänster du har hos oss.
På så vis minskar risken för misstag i kommunikationen som leder till att det inte blir precis som du tänkt dig.
 
Du kan logga in på Mina Sidor via hemsidan https://my.universal.se/ eller direkt i Mina Sidor-appen i din mobil och registrera uppsägningen var du än befinner dig!
Det är säker inloggning med Bank-ID och där finns all information om ditt avtal, eventuell bindningstid, övriga villkor, tilläggstjänster och mycket mer.
 
När du registrerar uppsägningen via Mina Sidor kan du på ett smidigt sätt följa hela processen med urkoppling av tjänsten, slutfaktura, eller utportering av ditt nummer.

Om du inte kan logga in på Mina Sidor av någon anledning kan du såklart alltid kontakta vår kundservice så hjälper vi dig!

Uppsägning av en tjänst

När du loggat in på Mina Sidor väljer du den tjänstekategori du vill säga upp, tex "Bredband".
Om du har flera tjänster inom kategorin väljer du sen den tjänst det gäller genom att klicka på den.
När du är inne på menyn för just den tjänsten du vill säga upp går du längst ned till "Avsluta tjänst" och klickar där.
Sen fyller du i efterfrågad information och klickar dig igenom några enkla steg, och uppsägningen är registrerad!

Om du har flera tjänster hos oss och vill säga upp alla dina tjänster måste du gå in på var och en av tjänsterna och avsluta dem på samma sätt som ovan.
 
Uppsägning av en tilläggstjänst 

Om du endast vill plocka bort/avsluta en tilläggstjänst gör du det genom att gå in på Mina Sidor, välja vilken tjänst det är du vill göra förändringar på och i tjänstens meny klicka på "Tilläggstjänster".
Då öppnas en lista med alla tilläggstjänster som går att välja till. Till höger om varje tilläggstjänst finns ett reglage som visar om tjänsten är "På" eller "Av".
Vill du plocka bort en tjänst som är aktiv för du bara reglaget till "Av"".

Du kan när som helst lägga till eller ta bort dessa tilläggstjänster som det passar dig.

*När det gäller tjänster som ska överlåtas inom familjen (mellan makar, från föräldrar till barn och liknande) gör vi undantag och erbjuder överlåtelse av alla tjänster.
Samma sak gäller om det handlar om överlåtelse av tjänster från ett dödsbo till någon anhörig.
När det gäller överlåtelse inom familjen eller vid överlåtelse från ett dödsbo görs överlåtelsen alltid kostnadsfritt.

Did this answer your question?