Hela landets fasta telefoni går genom Skanovas/Telias kopparledningar. Är det problem i ditt område känner tekniker till det och arbetar för att lösa det så fort som möjligt. Du ser alla våra driftstörningar här. Om det inte finns någon driftstörning ska du kontrollera din utrustning. 

Jag får ingen ton

Gör en utrustningskontroll:

  • Koppla ur all utrustning (samtliga telefoner och ev. ADSL-/bredbandsutrustning) som finns inkopplade i telejacken i hemmet. Vänta i en minut.
  • Koppla in en fungerande, traditionell väggfast telefon (ej bärbar) i hemmets första inkommande telejack. För att hitta första inkommande jack, prova att koppla in den väggfasta telefonen i de olika jacken i hemmet, ett jack i taget.

Får du ton och kan ringa med den väggfasta telefonen när den kopplats in i första telefonjacket är den telefon som var inkopplad där tidigare trasig.

Fungerar telefonen efter att ADSL-/bredbandsutrustningen kopplats ur ligger felet i ADSL-modem eller dess splitter.

Det är viktigt att du följer stegen i utrustningskontrollen samt att du provar med en traditionell väggfast telefon som du vet fungerar, då bärbara telefoner kan påverkas av annan elektronisk utrustning i /utanför hemmet.

Felanmäl

Nu kan du felanmäla tjänsten direkt via Mina Sidor.
En felanmälan på den fasta telefonin tar vanligtvis 1-5 arbetsdagar, och ofta är problemet mer omfattande och drabbar fler bostäder än din. 

Observera att om det skulle visa sig vara din telefon/utrustning som är trasig kan det hända att du blir betalningsskyldig för eventuellt teknikerbesök i samband med en felanmälan.

Jag får ton, men får felmeddelande när jag ska ringa

Detta är vanligast när du har obetalda räkningar. Då kopplas du automatiskt bort i vårt växelsystem och du får ett meddelande som säger att du ska kontakta oss. 

  • Kontrollera så alla dina fakturor är betalda. Du kan se dina fakturor genom att logga in på Mina Sidor. Här kan du också betala dina fakturor direkt om någon skulle ha förfallit. När vi mottagit betalningen kopplas telefonen på igen. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar innan vi har fått in pengarna. 
  • Om alla fakturor är betalda kan du kontakta oss direkt via vår Onlinechatt som finns på Mina Sidor, eller så kan du välja att skicka ett meddelande via Inboxen på Mina Sidor. Här kan du också göra en felanmälan direkt.

Ladda ner Mina Sidor appen på Google Play och AppStore. Den heter Universal Telecom Mina Sidor.
 

Vi ses på Mina Sidor!

Did this answer your question?