Felsökningscheck

Kontrollera att tilläggstjänsten nummerpresentation är aktiverad på Mina Sidor.

  • Kontrollera att batterierna fungerar.
  • Prova att starta om nummerpresentatören genom att koppla ur den och sen koppla in den igen.
  • Kontrollera att nummerpresentatören är korrekt inkopplad genom att följa dess bruksanvisning.
  • Ring ditt hemnummer från en annan telefon för att se om nummerpresentatören fungerar.

Fungerar nummerpresentatören fortfarande inte? Gör en utrustningskontroll

  • Koppla ur ev. ADSL-/bredbandsutrustning från telejacken.
  • Koppla in nummerpresentatören i första inkommande telejack och koppla därefter in telefonen i samma jack.

Vet du inte vilket första inkommande telejack är? 

  • Koppla ur all utrustning (alla telefoner samt bredbandsutrustning) i hemmets alla telejack. Koppla därefter in en telefon i det jack du tror är första jacket. Om ingen ton kommer, fortsätt till nästa jack med telefonen, sedan till nästa och så vidare. Telefonen får ton när den är inkopplad i första telejacket.
  • Prova att ringa dig själv från t.ex. en mobiltelefon för att se ifall nummerpresentatören fungerar nu.

Fungerar nummerpresentatören fortfarande inte?

  • Prova med en nummerpresentatör som du vet fungerar eller koppla in nummerpresentatören hemma hos någon som har fast telefoni och tilläggstjänsten nummerpresentation för att kontrollera att det inte är din egen utrustning som är trasig.

Fungerar nummerpresentationen fortfarande inte kan du göra en felanmälan via Mina Sidor. Här kan du också chatta med oss direkt eller skriva ett meddelande via din Inbox. 

Det är viktigt att du följer stegen i utrustningskontrollen och att du provar med en traditionell väggfast telefon som du vet fungerar, då bärbara telefoner kan påverkas av annan elektronisk utrustning i /utanför hemmet.

Skulle det visa sig vara din telefon som är trasig kan det hända att du blir betalningsskyldig för eventuellt teknikerbesök i samband med en felanmälan.

Did this answer your question?