Kontrollera först och främst driftinformationen för ditt område. I det fall en pågående driftstörning finns arbetar tekniker på en lösning och driftinformationen kommer att uppdateras löpande. Finns det ingen driftstörning ska du kontrollera din utrustning. 

Kontrollera utrustning

För att utesluta att det är något fel på din utrustning ska du ansluta en nätverkskabel direkt i bredbandsuttaget. Fungerar det med nätverkskabel behöver du felsöka din utrustning, det kan du göra med felsökningsverktyget på Mina Sidor.

Starta om dator och modem genom att dra ut strömkabeln och sätta in den igen. Dra ut samtliga kablar och koppla in dem igen. Fungerar bredband efter omstarten berodde problemet på ett tillfälligt fel som kan uppstå.

Kvarstår problemet? Anslut datorn direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel. Koppla bort all övrig utrustning (t.ex. router). Fungerar det då ligger felet i din övriga utrustning (t.ex. router). Kontakta tillverkaren för felsökning.

Löser inte ovanstående lösningar problemet, avaktivera antivirusprogram och brandvägg. Fungerar det då ligger felet i antivirusprogrammets/brandväggens inställningar. Kontakta tillverkaren för felsökning och ändring av inställningar.

Kontrollera även att datorn kan ta emot en IP-adress automatiskt. Om den inte kan det, ändra till att ta emot en IP-adress automatiskt.

Prova med en annan dator eller kabel.

Felsökning 

Använd vårt felsökningsverktyg på Mina Sidor för att försöka lösa problemet. Fungerar uppkopplingen när du är ansluten via kabel, men inte när du är ansluten till det trådlösa nätverket? Det finns flera faktorer som kan påverka uppkopplingen. Några exempel är att många enheter är anslutna till uppkopplingens trådlösa nätverk, att du sitter för långt från routern eller att routern behöver uppdateras med ny mjukvara eller bytas ut.

Felanmälan

Du gör en felanmälan på Mina Sidor. Här kan du också chatta med oss direkt via vår Onlinechatt, eller via din Inbox. 

Did this answer your question?