Kontrollera först och främst driftinformationen för ditt område. I det fall en pågående driftstörning finns arbetar tekniker på en lösning och driftinformationen kommer att uppdateras löpande. Finns det ingen driftstörning ska du kontrollera din utrustning. 

Felsökning & tips

➡ Börja med att starta om all utrustning, gör den strömlös och vänta på att samtliga lampor slocknat och varit avstängda i några sekunder och slå sedan på enheten igen. Omstarter är alltid bra att testa som första åtgärd då all nätverksutrustning genomför ett flertal nödvändiga steg för att upprätta en internetanslutning vid varje uppstart/omstart. Kontrollera sedan att samtliga lampor lyser som dom ska.

➡ Om detta inte hjälpte så bör du koppla bort all eventuell extra utrustning som exempelvis routrar, och anslut en dator direkt med kabel till fiberuttaget.Fiberuttaget eller tjänstefördelaren i ditt hem är den första kopplingspunkten till internet och vi ser på detta sätt om du får någon signal alls uttaget och vi kan på så vis ganska snabbt utesluta flera potentiella felkällor. Detta görs för att utesluta fel i exempelvis router, trådlös accesspunkt eller kablage och annan kringutrustning i bostaden.

➡ Om allt verkar vara i sin ordning och dator eller router får nätverkskontakt i bredbandsuttaget eller tjänstefördelaren men internet ändå inte fungerar efter omstarter så bör man alltid testa stänga av eventuella antivirusprogram och brandväggar på datorn. I det fall då detta löser problemet så ligger felet mest troligt i någon felaktig inställning och man bör i första hand kontakta supporten för sin brandvägg och antivirus.

➡ Om internet fortfarande inte fungerar när allt det är gjort så måste vi utesluta att det är något fel på datorn eller en enskild komponent i datorn. Det absolut enklaste sättet att göra det på är att testa med en annan dator och en annan nätverkskabel då många hushåll har fler än en dator hemma.

Obetald faktura?

Du ska också kontrollera så din tjänst inte är spärrad. Det kan den bli om det finns obetalda fakturor. Logga in på Mina Sidor och kolla om det finns någon faktura du kan ha missat. Du kan i så fall betala den direkt med ditt bank- eller kontokort. Spärren tas bort direkt efter betalningen har kommit oss tillhanda, vilket sker snabbast om betalning görs på Mina Sidor.

Felanmälan

Har du gjort ovanstående och tjänsten är fortfarande ur funktion kan du felanmäla din tjänst på Mina Sidor direkt. Här kan du också ställa frågor till oss via din Inbox, eller chatta. 

Did this answer your question?