Bredband via fiber kopplas vanligtvis in mellan 1 och 5 arbetsdagar. Däremot kan leveransen dröja om vi inte har all information som krävs för att slutföra din beställning eller om det finns någon annan anledning till att inkopplingen dröjde. Nedan finner du vanligaste anledningar till att tjänsten inte aktiverades vid önskat datum.

En annan tjänst finns aktiv på leveransadressen

Om vi inte lyckas schemalägga aktiveringen av din tjänst till önskad leveransadress finns det redan en aktiv tjänst från en annan leverantör som det inte ligger någon uppsägning på. Du borde därför kontakta den tidigare hyresgästen (ifall du nyligen flyttat in) eller din nuvarande internetleverantör och återkomma till oss med urkopplingsdatumet. Om du får denna information av oss trots att bredbandet inte ska aktiveras så fort som möjligt har att göra med att den blockerande operatören måste lägga en teknisk nedkoppling på tjänsten (och inte bara bekräfta uppsägningen) för att vi ska kunna koppla in din tjänst direkt på önskat datum, så att det inte blir något glapp i internetleveransen.

Lägenhetsnummer saknas

För att aktivera din bredbandstjänst behöver vi oftast ett annat lägenhetsnummer förutom det vanliga. Numret finns på ditt hyreskontrakt och heter lägenhets-, produkt-, avtals- eller objektsnummer och består vanligtvis av fler siffror.

Finns det inte ett sådant nummer på ditt hyreskontrakt kontakta din hyresvärd för att få fram denna information.

Hastighet går ej att leverera

Trots att vi erbjuder olika hastigheter på vår hemsida kan man få enbart dem som installerad utrustning (fiberkonverter) stödjer. Vissa underleverantörer har installerat utrustning som stödjer max 100/100 Mbit/s och kunderna som har en sådan utrustning hemma kan inte få högre hastigheter.

Adressen är inte ansluten

När installations- och driftsättningsarbetet är klart och mediaomvandlaren dvs. fiberboxen/fiberuttaget är på plats i hushållet kan du som ansluten kund beställa bredband via fiber.

Har du inte fått någon bekräftelse från underleverantören att installationen är färdig trots att fiber har framdragits, kommer du inte kunna beställa någon tjänst.

Felaktig adress/nätleverantör

Vet du inte vilken nätleverantör drog in fiber på din adress eller om adressen du angivit vid din beställning är felaktig behöver du kontakta din hyresvärd/kommunen för att få fram korrekt information. Du kan även koppla en dator direkt till fiberuttaget och se om du kommer ut till någon beställningsportal och kan beställa den vägen (den så kallade självaktivering)

Did this answer your question?