Innan beställning

  • Innan du beställer ett Mobilabonnemang är det viktigt att du kontrollerar täckningen i det område du planerar att använda det i. Du hittar en komplett täckningskarta här - Välj fliken Täckningskarta. När du har kollat så det är bra täckning i områdena kan du beställa tjänsten på vår hemsida https://bit.ly/2MV6zl6  
  • Kontrollera att din mobiltelefon måste vara olåst, d.v.s att den ska inte vara låst till någon annan operatör, då kommer inte vårt SIM-kort att fungera. Om den är det ska du kolla med din nuvarande operatör om de kan låsa upp den. 
  • Om du vill flytta över ett befintligt nummer och du i dagsläget använder ett kontantkort måste detta registreras hos din nuvarande operatör för att vi ska kunna flytta numret till oss. Det gör du genom att kontakta operatören och be denne registrera numret på ditt namn och personnummer. 

Behålla ditt nuvarande nummer?

  • Om du ska byta från din nuvarande mobiloperatör till oss och vill behålla ditt nummer rekommenderar vi dig att inte säga att du ska säga upp ditt nummer hos din nuvarande operatör. Detta riskerar att ditt abonnemang blir nedstängt och det kan ta längre tid att aktivera. Säg att du ska byta leverantör och ska flytta ditt nummer. 
  • När du ska byta från din nuvarande operatör kan du kontrollera om du har någon bindningstid kvar på tjänsten för att inte bli debiterad från två operatörer under samma tid. Då skickar vi en förfrågan om att få ta över numret till dem, och vi får ett svar med ett datum vi kan flytta över numret. När det datumet infaller kommer du ha fått ett nytt SIM-kort av oss, och tjänsten blir aktiverad automatiskt på det nya SIM-kortet. 
  • Det är viktigt att den som ska stå på abonnemanget hos oss är samma person som står på abonnemanget hos nuvarande operatör. Om detta inte stämmer överens kommer nummerflytten bli nekad och det kommer ta längre tid för dig att få din tjänst aktiverad. 

Efter beställning

Har du beställt ett abonnemang med ett nytt nummer har du ditt SIM-kort inom 2-5 arbetsdagar och kan börja använda det direkt. Byter du operatör och vill behålla ditt gamla nummer gäller informationen under "Behålla ditt nuvarande nummer?"och"Innan beställning". Det vill säga att vi återkommer till dig när vi får ett datum av din gamla operatör. SIM-kortet skickas innan detta datum och du byter bara SIM-kort när flytten har gått igenom. 

Följ din beställning

Du kan följa orderstatus på Mina Sidor. Här ser du de olika stegen din beställning går igenom, och du kan ha full koll på hur det går. Här ser du också ditt KollID. Du får också ditt KollID via SMS. Detta behöver du för att kunna hämta ut ditt SIM-kort hos närmaste Postombud. Glöm inte att ta med giltig legitimation!

Aktivering

Beställer du ett nytt nummer skickas ett SIM-kort ut, och du kan aktivera detta själv när du hämtat ut din försändelse. 

Om du flyttat över ditt nummer från en annan operatör kommer du få ett SIM-kort av oss tidigare än det att ditt nummer flyttats över. Detta för att du ska kunna byta SIM-kort det datum som numret aktiveras på ditt nya kort.  Starta om din mobil när datumet/tiden för överflyttningen passerat om du inte får någon täckning. 

Mina Sidor

Ladda ner Mina Sidor appen nu om du inte redan har gjort det och ha koll på din beställning, prata med oss och se dina fakturor online. Du kan också betala dina fakturor via Mina Sidor. Låter inte det bra?

Sök på Universal Telecom Mina Sidor på Google Play eller AppStore. 

Relaterade artiklar
Kan jag behålla mitt gamla mobilnummer?

Did this answer your question?