Upplever du en dålig hastighet så är det viktigt att kontrollera vilka förutsättningar du har för att få ett rättvist resultat och du kan själv felsöka hastighetsproblem genom att följa nedan instruktioner.

Felsökning & tips

Börja med att koppla din dator direkt till bredbandsuttaget eller tjänstefördelaren med en nätverkskabel som har stöd för den hastighet du beställt. På grund av den trådlösa teknikens känslighet för störningar, avstånd och andra brister i pålitlighet så godtar vi enbart mätningar gjorda med kabel. 

Kom ihåg att även koppla ur andra datorer och enheter som kan tänkas använda delar av bandbredden under mätningen om det finns fler än ett uttag i bostaden eller flera portar i tjänstefördelaren. Enheten som mäter ska vara ensam på uppkopplingen för ett rättvist resultat.

När du gjort det så är du redo att påbörja en hastighetsmätning. Börja med att stänga av alla applikationer och program som du inte behöver, se även till att stänga ner alla andra flikar i din webbläsare förutom bredbandskollen så du kan vara säker på att inget oönskat använder delar av bandbredden under mätningen och påverkar mätresultatet negativt. Det är även rekommenderat att tillfälligt stänga av antivirus och brandvägg under mätning.

Det finns ett flertal hemsidor som utför hastighetsmätningar, den populäraste är den Svenska Post och Telestyrelsen (PTS) egna mätverktyg på www.bredbandskollen.se Besök hemsidan och klicka på den gula knappen ”Starta mätningen!” och låt sedan mätningen utföras utan att göra något annat på datorn samtidigt.

Efter utförd mätning presenteras ditt hastighetsresultat i form av uppladdning, nedladdning, genomsnittlig svarstid mot mätservern samt dess geografiska position. Visar mätningen på mindre än 80% av din avtalade hastighet så finns det lite åtgärder man kan ta för att förbättra hastigheten.

Om hastigheten fortfarande är dålig när allt det är gjort så måste vi utesluta att det är något fel på datorn eller en enskild komponent i datorn. Det absolut enklaste sättet att göra det på är att testa med en annan dator och en annan nätverkskabel då många hushåll har fler än en dator hemma.

Fungerar det fortfarande inte?

Har du felsökt enligt instruktionerna ovan och felet fortfarande kvarstår bör du kontakt vår tekniska support för ytterligare felsökning och felanmälan. Gör en felanmälan via Mina Sidor. Du kan med fördel göra den via mobilappen. Här kan du också chatta med oss direkt, eller skriva via din Inbox. Vi hjälper dig!

Did this answer your question?