Har du dålig hastighet på ditt ADSL kan det bero på många olika faktorer, bland annat avstånd mellan ditt boende och telestationen samt skicket på telenätet både mellan station och boende men även i fastighetens kopparledningar. 

Rent generellt så minskar den maximala hastigheten du kan uppnå ganska snabbt efter att signalen lämnar stationen, detta beror på störningar från omgivningen och på själva kopparledningen som medium för att transportera signalen som helt enkelt är en äldre teknik och inte lika driftsäker som fiber. Redan vid ~750 m börjar avståndet påverka hastigheten negativt och vid ~2 km är den maximala hastigheten nästan halverad.  

➡ Säkerställ att modemet står helt fritt från annan elektronik, ADSL-tekniken är känslig för störningar vilket medför att all annan utrustning potentiellt kan störa tjänsten. Kontrollera sedan att modemet är anslutet till det första telefonjacket i bostaden. De flesta bostäder har fler än ett telefonjack och dom är alltid kopplade i slinga, om modemet inte sitter först kan störningar uppstå.  

➡ Fortsätt sedan med att koppla din dator direkt till modemet med nätverkskabel. När du gjort det så är du redo att påbörja en hastighetsmätning. Det finns ett flertal hemsidor som utför hastighetsmätningar, den populäraste är den Svenska Post och Telestyrelsen (PTS) egna mätverktyg på www.bredbandskollen.se 

➡ Besök hemsidan och klicka på den gula knappen Starta mätningen! och låt sedan mätningen utföras utan att göra något annat på datorn samtidigt.  Efter utförd mätning presenteras ditt hastighetsresultat i form av uppladdning, nedladdning, genomsnittlig svarstid mot mätservern samt dess geografiska position.

Visar mätningen på ett väldigt dåligt resultat så finns det lite åtgärder man kan ta för att förbättra hastigheten:

Börja med att stänga av alla applikationer och program som du inte behöver, se även till att stänga ner alla andra flikar i din webbläsare förutom bredbandskollen så du kan vara säker på att inget oönskat använder delar av bandbredden under mätningen och påverkar mätresultatet negativt. Det är även rekommenderat att tillfälligt stänga av antivirus och brandvägg under mätning.  


Felanmälan

Har du felsökt enligt instruktionerna ovan och felet fortfarande kvarstår bör du kontakt vår tekniska support för ytterligare felsökning och felanmälan. Du kan även skicka din felanmälan direkt inne på Mina Sidor eller kontakta oss via mejl till  info@universal.se samt chatta med vår support direkt här på hemsidan.

OBS! Tänk på att avståndet till din station är helt avgörande för din hastighet och i en del fall finns det inget vi kan göra för att förbättra hastigheten.

Did this answer your question?